Global Marijuana March, Köpenhamn 2013

I lördags var jag i Köpenhamn för att gå med i årets Global Marijuana March, och vilken upplevelse det var! Vilken stämning! Innan detta så har jag egentligen inte varit i direkt kontakt med marijuanakulturen, och det var överväldigande att vara i en så stor grupp glada människor som alla har förstått förbudskulturens misslyckande. Jag såg en äldre man leendes ta emot en färdigrullad och förpackad joint genom fönstret på sin bil när han körde förbi paraden för att avnjutas hemma (för att även om det var en demonstration så var det inte långt från en gatufest), barnfamiljer och bussar med turister som vinkade glatt, och poliser som inte försöker förtrycka utan skydda. Det var roligt, förlösande, upprymmande och gjorde mig ännu mer övertygad om att en legalisering av cannabis är rätt väg att gå. Jag hoppas kunna vara med i Sverige istället år 2014!

Kommentera

