Politiker utan argument, med ideologi

För en tid sen så läste jag en artikel i Sydsvenskan där ”50 ledande politiker i Skåne befarar att Skånes unga kommer att knarka mer än i dag om Köpenhamn legaliserar cannabis:

Ett försök i Köpenhamn skulle ”…allvarligt underminera det drogförebyggande arbete som görs i Skåne bland barn och ungdomar”, anser politikerna. Och: ”Det är påvisat att hasch ger fysiska och psykiska skador”.

I deras uttalande står inga källor eller resonemang på hur dom tänker. Jag hittade dock en deltagarlista, och gick till verket med att hitta mailadresser till dom, och skickade följande brev:

Hejsan!

Jag kontaktar Er angående följande artikel:
http://www.sydsvenskan.se/sverige/stoppa-cannabisforsoket/

Där stod det att försöket i Köpenhamn att legalisera cannabis skulle ”…allvarligt underminera det drogförebyggande arbete som görs i Skåne bland barn och ungdomar”, enligt ”50 ledande politiker i Skåne”.

Jag blev intresserad av denna åsikten, och hittade deltagarlistan på eventets hemsida:
http://www.kfsk.se/download/18.11165b2c13cf48416de51b8/Deltagare.pdf

Till min fråga: jag undrar om Ni anser att det skulle bli enklare och mer lättillgängligt för ungdomar att handla cannabis om det blev legaliserat än om det fortsätter vara förbjudet?

Och i så fall, på vilka grunder? I dagens läge kan vem som helst, oavsett ålder, gå och handla av en langare på gatan. Genom att legalisera det så kommer man slå ett slag mot den svarta marknaden som därmed kommer minska, och de butiker som legaliseringen skapar kommer alltid att kolla legitimation på sina kunder.

Vidare så visar avkriminaliseringen i Portugal att ökad tillgänglighet för myndiga inte alls ökar användandet bland unga, tvärtom *minskar* det:
http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1893946,00.html
”…rates of lifetime use of any illegal drug among seventh through ninth graders fell from 14.1% to 10.6%; drug use in older teens also declined.”

Tacksam för svar!

Det var svårare än jag trodde att hitta kontaktadresser till invalda politiker, men dessa var vad jag hittade:

Namn Parti Område Position E-mail
Åke Hammarstedt S Bromölla Ordförande KS bromollaak@telia.com
Carin Hillåker Burlöv Kommunchef carin.hillaker@burlov.se
Katja Larsson S Burlöv Kommunalråd katja.larsson@burlov.se
Maria Ward S Helsingborg Kommunalråd maria.ward@helsingborg.se
Mikael Skoog S Helsingborg Vice ordförande KS mikael.skoog@helsingborg.se
Fredrik Axelsson M Kristianstad 1:e vice ordförande KS fredraxelsson@gmail.com
Heléne Fritzon S Kristianstad Oppositionsråd helene.fritzon@kristianstad.se
Per Almström Perstorp Kommunchef per.almstrom@perstorp.se
Stefan Didrik M Perstorp Kommunsekreterare stefan.didrik@perstorp.se
Karl-Erik Olsson S Perstorp Oppositionsråd karlerikolsson@telia.com
Roger Larsson Sjöbo Kommundirektör roger.larsson@sjobo.se
Helmuth Petersen SD Trelleborg Oppositionsråd helmuth.petersen@sverigedemokraterna.se
BrittMarie Hansson Ängelholm Oppositionsråd hansson.brittmarie@bredband.net

Efter en månad har jag inte fått ett enda svar. Jag kan inte säga att jag vet vilken tid det tar vanligtvis för en representant att svara på mail, men man hade ju i alla fall hoppats på något livstecken. Hoppats, men inte förväntat sig. Jag är inte överraskad att argument saknas.

2 thoughts on “Politiker utan argument, med ideologi

  1. Märkte att CNV tog bort ditt inlägg så jag svarar här i stället.
    En personlig reflektion jag gjorde var att du skrev ”Till min fråga: jag undrar om Ni anser att det skulle bli enklare och mer lättillgängligt för ungdomar att handla cannabis om det blev legaliserat än om det fortsätter vara förbjudet?”

    Jag hade nog valt att fråga ”Till min fråga: jag undrar om Ni anser att det skulle bli enklare och mer lättillgängligt för ungdomar att handla cannabis om det blev reglerat än om det fortsätter vara förbjudet?”

Kommentera

