Sanningen får stryka på foten

Som att det inte räckte med att fakta ofta blir överkörda i narkotikadebatten, så vägrar ”experter” som uttrycker sig i media att rätta artiklar, till och med när dom själva säger att dom har blivit felciterade, och att vad som sägs är rent bakvänt!

2011 publicerades det en artikel I Dagens Nyheter med titeln ”Cannabis gör dig känslomässigt urholkad” som citerade Thomas Lundqvist, leg psykolog & docent och ”en av landets främsta experter på området” enligt DN. Artikeln säger bl.a. följande:

– De som vill avkriminalisera cannabis är antingen fullständigt okunniga eller så har de någon form av vinst av cannabisrökning, känslomässigt eller ekonomiskt. Cannabis är i huvudsak en tonårsdrog, 99 procent börjar när de är mellan 14 och 16 år. Så länge cannabis är illegalt, kan polisen driva de här tonåringarna mot behandling, vilket är bra.

Om vi ignorerar attacken på legaliseringsförespråkare, och tittar på siffran om när folk börjar; 99% börjar mellan 14 och 16 år. Jag tyckte det lät väldigt underligt, och mailade Thomas Lundqvist om detta. Han svar var:

Däremot har jag inte sagt att 99% börjar i 14 och ett halvt års ålderna.

Då föreslog jag att han skulle maila in till tidningen och efterfråga en korrektion, men fick då svaret:

Nu springer jag inte andras ärenden.

Han tycker alltså inte det är något problem i att bli felciterad, det får andra lösa. Han ser det inte som sin uppgift att se till att den informationen som sägs komma från honom är korrekt. Är detta en person som man kan lita på som källa?

Men nu hände det igen, efter Obamas uttalande om cannabis. Som jag sa i förra inlägget så hade följande mening hamnat i TTs artikel om dito:

Forskning har också visat att marijuana är mer cancerframkallande än tobak.

Kommentaren ska ha kommit från Bengt Svensson, professor i socialt arbete. Men själv säger han att det både var en ”olycklig formulering”:

I slutet av en lång intervju frågade journalisten vad det är som är farligt med cannabis och jag gav ett snabbt svar ur minnet. Det innehöll en olycklig formulering om att cannabis var mer cancerframkallande än tobak. […] Jag har inte sett någon trovärdig forskningsgenomgång som visar att cannabis är mer cancerframkallande än tobak.

Och att han var ”felciterad”:

Jag fick inte tillfälla att läsa mina intervjuuttalanden i TT-intervjun innan den skickades ut till alla Sveriges tidningar. Om jag hade fått tillfälle till det hade jag sett till att meningen att cannabis är mer cancerframkallande än tobak hade strukits. När man väger samman forskningen har inte det påståendet stöd. Ibland blir man felciterad.

När han ombads göra en korrigering så blev svaret:

Jag hoppas och tror att det citat som lades i min mun kommer att glömmas ganska snabbt.

Så inte heller han bryr sig om att falsk information sprids i media. Jag undrar om misstaget hade varit på andra hållet, om han hade blivit felciterad som att säga ”cannabis är ofarligt”. Hade han brytt sig mer, eller också endast hoppats på att det skulle ”glömmas ganska snabbt”?

Uppdatering 2014-04-01 (dock ej ett Aprilskämt) (andra uppdatering: denna gången valde Bengt Svensson att ta kontakt med SVT. Men fortfarande står hans felaktiga citat kvar på hans andra artiklar):

Bengt Svensson har återigen blivit felciterad enligt honom. Så här står det i en artikel på SVTs hemsida:

Alkohol och cannabisanvändning används också ofta ihop – så när cannabis blir lagligt innebär det inte att alkoholkonsumtionen kommer minska – snarare tvärtom, menar Bengt Svensson.

Men enligt honom själv så sa han inte det:

Nej, jag sade inte så som det står i citatet i artikeln. Jag framhöll att det inte finns belägg för att den problematiska alkoholkonsumtionen minskar när cannabis legaliseras. Jag sa inte att alkoholkonsumtionen ökade.

Kommer han välja att göra en korrektion denna gången?

 

Kommentera

